کشف مولکولی که می‌تواند به درمان زخم پای دیابتی کمک کند

5 اکتبر 2017- تشکیل عروق خونی جدید در طول پاسخ بدن به تخریب بافت درزخم‌های پا بسیار حیاتی است، محققان تلاش کردند تاعملکرد مولکولی بنام deoxyribose-1-phosphate را در طول این روند مشخص کنند. درحال حاضر، بینش جدیدی درباره‌ی این مولکول و نقش آن در فرایند ترمیم بافت ایجاد شده است که می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مهم باشد.

دکتر Giordano Pula محقق ارشد این تحقیق از دانشکده‌ی پزشکی Exeter گفت: ما در مورد کشف نقش این مولکول حیاتی در تحریک تشکیل رگهای خونی در افراد مبتلا به زخم‌ پای دیابتی هیجان زده هستیم و امیدواریم که بتوانیم با استفاده از این اطلاعات، تشکیل عروق خونی جدید را در بافتهایی که نیاز به ترمیم دارند مانند پای دیابتی تحریک کنیم.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 مستعد ابتلا به زخم‌هایی در ناحیه‌ی پا می‌باشند که این موضوع به دلیل کنترل ضعیف قندخون، نوروپاتی یا گردش خون ضعف در اعضای انتهایی بدن است.

در طول این تحقیق دانشمندان نشان دادند که مولکول deoxyribose-1-phosphate آنزیم خاصی بنام NOX2 یا NADPH oxidase 2 را فعال می‌کند و این به نوبه خود منجر به تحریک یک عامل رونویسی به نام NFkB می شود که مسئول روشن نمودن ژن هایی است که به طور خاص در تشکیل عروق خونی نقش دارند. در میان ژن هایی که در زنجیره ای از حوادث منجر به ایجاد رگ های خونی فعال شده اند، گیرنده ی 2 فاکتور رشد اندوتلیال عروق (VEGFR2) نقش مهمی ایفا می کند. این یک هدف کلیدی در پزشکی احیا کننده است و محققان امیدوارند که این کشف منجر به ابداع یک درمان مقرون به صرفه ای برای دستکاری تشکیل عروق خونی شود.

تیم دکتر Pula در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از مولکول deoxyribose-1-phosphate برای تحریک ترمیم پوست بدنبال ایجاد زخم و زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند، هستند. آنها امیدوارند که این امر بتواند منجر به ابداع درمانهای جدیدی برای زخم‌ پای دیابتی گردد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Antioxidants and Redox Signalling منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/molecule-discovery-could-help-treat-diabetic-foot-ulcers-92665819.html